Gå til hovedindhold

Bortskaffelse af affald for virksomheder

Virksomheder skal selv sørge for at bortskaffe deres affald. Der findes forskellige muligheder/ordninger for afhentning og bortskaffelse af affald.

16. nov. 2022
Plasticflasker

Indhold

    Genbrugsplads
    Virksomheder kan køre mindre mængder affald på kommunens genbrugspladser. Det vil sige affald, der i typer, sammensætning og mængder svare til, hvad en husstand producerer. I tvivlstilfælde er det  pladspersonalet der afgør, hvad der er mindre mængder.

    Alle virksomheder må benytte genbrugspladser mod betaling.
    Link til Genbrugspladsgebyr 

    For at benytte alle Ikast-Brande Kommunes genbrugspladser, skal virksomheder være tilmeldt genbrugspladssystemet, dvs. genbrugspladsordningen og nummerpladescanning.
    Link til - Sådan tilmelder du virksomheden

    På genbrugspladsen kan der KUN afleveres sorteret affald, genanvendelige og ikke-genanvendelige materialer, dog IKKE:

    • Mad- og restaffald
    • Eksplosivt, selvantændeligt, smittefarligt og radioaktivt affald
    • Forurenet jord
    • Støvende asbest
    • Tagplader med og uden asbest
    • Asfalt 

    Virksomhederne har adgang med et køretøj på maks. 3.500 kg plus eventuelt en trailer.
    Virksomheder kan aflevere maks. 200 kg farligt affald om året.

    Link til information om genbrugspladserne 
    Link til sorteringsvejledning for Ikast-Brande Kommunes genbrugspladserne 

    Kommunale indsamlingsordning 
    Virksomheder i Ikast-Brande Kommune kan tilmelde sig til Ikast-Brande Kommunes indsamlingsordning for husholdningslignende affald.
    Når virksomheden er tilmeldt, tildeles den to beholdere en til dagrenovation og en til genanvendeligt affald. Mange til de beholdere, der leveres til alle husstande i kommunen.

    Virksomheder kan deltage i Ikast-Brande Kommunes indsamlingsordning for husholdningslignende på vilkår som fastlagt i Regulativ for Husholdningsaffald i Ikast-Brande Kommune.

    Vær opmærksom på, at mængden for hver enkelt af de affaldsfraktioner ikke må være større end, hvad der svarer til en almindelig husholdning.

    Link til informationer om den kommunale indsamlingsordning  
    Tryk på link og se priserne for dagrenovation for erhverv 

    Tilmelding til Ikast-Brande Kommunes indsamlingsordning sker ved henvendelse til Ikast-Brande Kommune på mail affald@ikast-brande.dk

    Privat indsamlingsordning 
    Skal din virksomhed have sine egne affaldsordninger, skal du kontakte en privat affaldsindsamler og indgå en aftale med dem. Godkendte indsamlingsvirksomheder kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke beholdere  virksomheden skal have og hvor mange beholdere der er behov for, samt hvor ofte de skal tømmes.

    Virksomheder kan vælge mellem forskellige godkendte indsamlingsordninger, og dermed finde den, der passede bedst både økonomisk og praktisk.

    Din virksomhed har ansvar for, at affaldet indsamles, transporteres og behandles af en godkendt virksomhed, der er registreret i Affaldsregister.

    Din virksomhed har ansvar for, at affaldet afleveres til en godkendt indsamlingsordning eller direkte til et godkendt modtageanlæg.

    Benytter du en indsamlingsvirksomhed, skal både ansvarsoverdragelse, type og mængde af affald fremgå tydeligt af en skriftlig aftale eller af indsamlingsvirksomhedens faktura.

    Indsamlingsvirksomheden overtager ansvar for:

    • At dit affald bliver afleveret til et godkendt modtageanlæg
    • At data om dit affald bliver indberettet til Miljøstyrelsens affaldsdatasystemet.